Netradiční výuka nejen dějepisu

p1100682V pondělí 30. ledna 2012 využili dějepisáři toho, že o pololetních známkách již bylo rozhodnuto, a zúčastnili se celodenního projektového vyučování. Nedávný Den obětí holocaustu jsme si připomněli projektem Holocaust – Otázka viny. Program však začal dost netradičně, a to krátkým filmovým snímkem Černý pasažér, který sice vznikl až dlouho po 2. světové válce, ale k rasové tematice měl skutečně blízko.
p1100685Pak už se ale otevřelo období existence výmarské republiky. Blížící se volby v roce 1932 postavily německé občany před mnohdy zoufalé rozhodování. I my jsme volili, ovšem v zastoupení některého z obyvatel Německa, jehož medailon jsme měli k dispozici. Prostudovali jsme podrobně éru, v níž tito lidé žili, a také programy čtyř největších politických stran. Pak nás čekalo už jen vhodit volební lístek do urny. Výsledky voleb mnohé z nás překvapily a bylo potřeba diskutovat o tom, proč dopadly právě tak.
Po volbách a nástupu Adolfa Hitlera do úřadu kancléře se naplno rozjela perzekuce vůči Židům. O několik let později, v období Protektorátu ji lidé židovské národnosti zažívali také u nás. Proto jsme se seznamovali s nejrůznějšími zákazy a nařízeními, jež omezovaly občanská práva židovské menšiny.
Protože náš čas byl přesně vyměřen, věnovali jsme se dále posouzení pocitu viny u některých obžalovaných v norimberském procesu. Jejich prohlášení nás mnohdy uvedla do rozpaků – narazili jsme na to, že si vůbec nebyli ochotni vlastní vinu přiznat.
p1100696V několika posledních čtvrthodinách jsme se ještě pokoušeli o něco, čím se občas zabývaly děti v terezínském ghettu. Inspirováni básničkami, které zde děti složily, jsme sáhli po výtvarném materiálu, jenž mohly mít po ruce také ony. V učebně 323 vznikla malá výstavka, která napodobuje tvorbu terezínských dětí.
Nutno dodat, že dějepis to byl trochu jiný, ale byl. Dostalo se nám poučení netradičními formami, a snad i proto si poznatky lépe zapamatujeme.

Mgr. Magda Hrstková

Kategorie: Dějepis